Alderskontrol på den intelligente måde
Den 1. oktober 2024 trådte en ny lovgivning i kraft, som kræver, at alle webshops, der sælger tobak, nikotinprodukter, e-cigaretter og/eller alkohol, skal kunne verificere kundens alder.
En simpel pop-up-boks, hvor brugeren blot bekræfter, at de er over 16 eller 18 år, er ikke længere tilstrækkelig.
Det er nu webshoppens ansvar at sikre, at de ikke sælger til mindreårige – præcis som i de fysiske butikker, og ligesom i de fysiske butikker, så vil Sikkerhedsstyrelsen kontrollere, at disse krav overholdes.
Desværre stiller Sikkerhedsstyrelsen ikke selv en løsning til rådighed. Det er op til hver enkelt webshop at vælge den løsning, der passer dem bedst, så længe den effektivt sikrer, at køberen opfylder alderskravet.
Men hvilken løsning passer bedst til en webshop? Og hvordan sikrer man bedst at det ikke går ud over ens konverteringsrate? Lad os prøve at kigge på det.
Løsning #1 – Verificer kundens alder direkte i webshoppen
Denne løsning kan virke til at ligge lige til højrebenet. Det er din webshop, du sælger produkter som, kræver alderskontrol, så selvfølgelig skal valideringen ske i webshoppen.
Det er helt sikkert også en mulighed. Vi har set flere webshops bruge denne løsning.
Når kunden klikker på ”Gå til kassen”, bliver de mødt af en pop-up der beder dem om at bekræfte deres alder med MitID.
Efter kunden har valideret deres alder med MitID bliver de så sendt tilbage til webshoppen, hvor de kan indtaste deres oplysninger og gennemføre betalingen.
Det virker jo umiddelbart som en god løsning, så hvad er problemet? Nu er vi naturligvis farvet af, at vi mener vores egen alderskontrol er den bedste løsning, men vi ser tre ulemper ved denne løsning.
Ulempe 1: Du skal selv integrere og vedligeholde en løsning.
Det er ikke en kæmpe ting, da de fleste leverandører stiller nogle gode integrationer til rådighed, men det er stadig et ekstra plugin der skal integreres og holdes opdateret.
Ulempe 2: De fleste løsninger har et månedligt gebyr.
Udover du skal betale per MitID-validering, har mange løsninger også et månedligt abonnement du skal betale for. Prisen afhænger af leverandør, men vil typisk ligge omkring nogle hundrede kroner.
Ulempe 3: Du skal bruge MitID hver gang du skal validere alder.
Det er her vi ser den største ulempe. Selvom det ikke tager lang tid at skulle bekræfte via MitID, er det stadig et ekstra skridt i processen, der kan skabe friktion.
Men hvordan kan man validere brugerens alders uden MitID? Det kan man ved at validere dem via MobilePay.
Alle MobilePay-brugere er nemlig allerede valideret med MitID. Det er derfor muligt at sende en minimumsalder til MobilePay. Hvis kunden er yngre end minimumsalderen, vil betalingen blive afvist (forhandleren vil dog ikke kunne se årsagen til afvisningen af hensyn til GDPR).
Det betyder, at der ikke er noget ekstra skridt for kunden, da alt sker ”under the hood”.
Taget i betragtning af hvor stor en del af danske online betalinger der går igennem MobilePay, ser vi dette som en kæmpe fordel for både kunden og webshoppen.
En anden fordel ved dette er, at valideringen via MobilePay ikke koster noget gebyr til MITID-validering.
Ulempe 4: Validering af udenlandske kunder
Sælger du til udenlandske kunder, hvor alderskontrol ikke er påkrævet, kan det være mere vanskeligt at implementere.
Enten skal du sørge for, at valideringen først sker, når de har indtastet adresseoplysninger (hvilket vil sige lige inden de går til betalingen).
Ellers skal du have en ”Mit leveringsland er uden for Danmark”-tjekboks i trinnet før de går til kassen og så sørge for man ikke kan vælge Danmark som leveringsland (vi har desværre set tilfælde hvor webshoppen ikke har husket denne sidste del).
Det bringer også til nummer to løsning: Lad din betalingsgateway udføre alderskontrollen.
Løsning #2 – Lad betalingsgatewayen verificere kundens alder
I denne løsning sker alderskontrollen først når kunden er gået til betalingen – og vel og mærket først, når de har valgt betalingsmetode.
Vælger de MobilePay, vil alderskontrollen ske hos MobilePay, da de kender kundens alder (alle MobilePay-brugere er MitID-valideret). Der er derfor ikke noget ekstra skridt for kunden og ikke et ekstra MITID-gebyr til webshop-ejeren, da validering via MobilePay er gratis.
Vælger de en anden betalingsmetode, vil de blive bedt om at bekræfte med MitID, hvorefter de vil blive ført tilbage til betalingsvinduet (såfremt de overholder den minimumsalder der er sat). Her vil der være et gebyr per MitID-validering på 0,50 DKK.
Der kan naturligvis også være ulemper forbundet med denne løsning. Lad os kigge på dem.
Ulempe 1: Du er bundet op på din betalingsgateway
Beslutter du dig en dag for, at du gerne vil skifte betalingsgateway, skal du ud at finde en ny udbyder til alderskontrol (med mindre din nye betalingsgateway også understøtter det). Det gør det mere besværligt at skifte.
Ulempe 2: Billigere pris per validering ved høj volumen
Vi har valgt, at der ikke er nogen månedlig omkostning forbundet med alderskontrol, men kun et lille gebyr per MitID-validering, som ligger tæt på hvad vi giver for det i kostpris.
Har du en høj volume på betalinger, der kræver MitID-validering, kan du muligvis spare penge på gebyret til MitID. Det er dog et regnestykke man skal lave, da du samtidig betaler et månedligt gebyr for leverandørens løsning.
Hvilken løsning er så den bedste til en webshop?
Det er svært at sige, da alle webshops er forskellige.
På samme måde som det er svært at sige om en Renault eller Skoda er bedst – det kommer an på personen der skal køre den til dagligt (i dette tilfælde er svaret naturligvis Renault, men du fanger pointen).
Begge løsninger kan fungere fint for en webshop, det handler i sidste ende om hvad du mener giver den bedste oplevelse for dig og dine kunder.
Hvis du vil læse mere om vores alderskontrols-løsning, kan du gøre det lige her.
Nedenunder finder du også et diagram over hvordan vi håndterer alderskontrollen i betalingsflowet.